ketika hati bersedih..

kadang-kadang..hati tiba-tiba rasa sedih dengan apa yang terjadi..diri rasa menyesal kenapa membuat keputusan begitu dan begini..hidup di atas muka bumi ini tak selalunya indah..orang kata hidup umpama roda..sekejap kita di atas..sekejap kita di bawah..

diri manusia memang tak pernah puas dengan segala kurniaan dan pemberian-Nya..setiap hari..adakala nya kita mengeluh pada diri sendiri..kenapa aku tak seperti dia..kenapa aku tak sebahagia dia..kenapa aku tak secantik dia..kenapa aku tak sekaya dia..dan kenapa itu dan ini..kenapa kita tak bersyukur saja dengan segala yang telah ditetapkan untuk kita..setiap kekurangan,masalah atau kelebihan sesuatu itu tentu ada hikmah di sebaliknya..

saya seorang yang suka memerhati dan melihat..ya..peduli apa orang nak kata saya 'stalker' ke apa..saya memang suka melihat dan merenung apa yang berlaku dan ragam orang di sekeliling..mungkin bagi saya melihat ragam di sekeliling memberi saya kekuatan dan inspirasi yang berguna kepada diri sendiri..

di sini saya menyelitkan doa penawar hati ketika sedang berduka dan bersedih:

“Ya Allah sesungguhnya aku adalah hamba-Mu, anak hamba-Mu (Adam), dan anak hamba perempuan-Mu (Hawa). Ubun-ubunku ditangan-Mu, hukuman-Mu jatuh kepadaku, qadha-Mu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepada-Mu dengan setiap nama yang telah Engkau gunakan untuk diri-Mu, yang Engkau turunkan kepada kitab-Mu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhluk-Mu atau yang Engkau khususkan untuk diri-Mu dalam ilmu ghaib di sisi-Mu. Hendaklah Engkau jadikan Al-Quran sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku pelenyap duka dan kesedihanku."

(HR. Ahmad 1/391 dan Al-Albani menyatakan sahih).


2 Heart Beats:

KIDbrush® said... [Reply to comment]

jangan banyak brsedih dik, kang makin kecik koh koh

KiD ;) ketawa penawar duka, move forward

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

he3..okeh..xsedih2 dah pun :)