Berhati-Hati Dengan Ikan Keli Tu !



Kisah ini bersambung dari entry yang lepas..kat sini meh saya nak cerita kenapa tiba-tiba saya terus trauma dengan ikan keli dan sekarang dah taku-takut nak makan ikan keli..


Satu hari saya pergi ke rumah pakcik saya..dan saya tengok dia ada tempat semacam satu kolah mandi untuk simpan ikan keli tu sebelum ikan tu dapat dijual sebab dia seorang peniaga ikan..


Ehh..bila saya tengok ikan tu..lama-lama timbul juga rasa geli..duduk berhimpit-himpit dalam satu tempat..lepas tu adik saya kata..ikan tu makan macam-macam..bangkai ikan..ayam-ayam dah mati..semua dia makan..gulpp..makin geli weh..


Dan lepas tu saya cari lagi maklumat dari Mr Google..rupa nya ada banyak cerita di sebalik nya..ni antara cerita yang saya jumpa : ( sumber : http://wanmus.com/jangan-makan-ikan-keli.html)


a) ikan keli memerlukan 2 paket makanan untuk membesar seberat 1Kg dari anak benih. 1 paket makanan berharga RM2 lebih jadi modal makan sahaja dalam RM4. tapi macam mana tokeh ikan keli cina dapat jual RM 1.80/Kg..jawapannya setiap hari tokeh cina ni akan masuk ke reban ayam dan amik bangkai ayam yang mati untuk dijadikan makanan ikan keli. Ikut kajian, 2% ayam mati di Malaysia setiap hari,jadi jika ayam ada 200,000 jadi dalam 4000 ekor ayam akan mati dalam sehari. jadi modal yang ditanggung oleh tokeh cina tu 0 sen saje..


b) Ikan keli perlukan masa berminggu-minggu untuk membesar kepada 1Kg/ekor..jadi cara untuk mempercepatkan pertumbuhan ikan keli adalah dengan memelihara ikan keli dalam air kumbahan (kumbahan manusia @ haiwan).Kalau bela dekat sini..sure cepat je dia membesar.. tapi kenapa ikan keli yang dibeli kat pasar tu nampak bersih jer??? jawapannya ialah selepas ikan keli cukup besar dalam air kumbahan, ia akan dipindahkan ke kolam kuarantin air bersih selama seminggu…erkk..bersih habis ke tu?


c) Ada penternak Cina yang bagi " binatang kaki pendek hidung penyek" sebagai makanan ikan keli..sebab tu ikan keli tu gemuk-gemuk belaka..uih..yang ni memang geli habis..wek wek..


Beza ikan keli yang dipelihara dengan betul dan yang kotor adalah, ikan keli kotor akan dijual dengan saiz yang besar, gemuk-gemuk dan banyak lemak sebab makan ayam mati. Kalau nak makan jugak ikan keli, belilah dikampung-kampung atau yang kecil-kecil dan berwarna hitam..


Tapi kebanyakan yang buat perkara yang tak elok plus kotor macam ni penternak Cina..hari ni dah ramai penternak ikan Keli Melayu Islam..jadi insya-Allah lah mereka tak buat benda-benda kotor macam ni..


Jadi kita sebagai pengguna selepas ini kena lah berhati-hati..sebab kita sendiri kalau makan kat luar tu tak tahu sumber ikan tu dari mana kan..jadi kena berwaspada lah..he he..


 Kalau besar gini aku pun takut nak makan..erkk?


Mencari yang halal adalah fardhu bagi umat Islam..


As salam.. 

30 Heart Beats:

farah dyana said... [Reply to comment]

gelinye gelinye.seb bek saye xmakan ikan keli.huhu

Anis izyan Abd Rahman said... [Reply to comment]

yyyerrkkk!!
tunjuk gambar ikan tuh kat ain !! hahah

reen said... [Reply to comment]

hai zuhan..
memang tak makan ikan keli pon..fuhhh nasib baik.
gud info!

matpek's property said... [Reply to comment]

ttbe rasa geli je ngn ikan keli ni..

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@farah dyana

eh? nape dulu xmakan ikan keli? hehe

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@Anis izyan Abd Rahman

ha ha..dia dah tengok dah pun :p

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@reen

ala..nape sume org xmakan ikan keli eh..saya je yg suka ni ! he he

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@matpek's property

agak ah..kalu nak makan gak lepas ni kena check btl2 dl..isk

Cik Ezy said... [Reply to comment]

saye mmg dr kecik xmkn ikan keli..
huhuu..
geliiiiiiii..

echah mashuri said... [Reply to comment]

erkkk..geli..nasib baik kite jenis xmakan ikan sangat.ehhehe

zetty said... [Reply to comment]

erkkkk!! tp comeynye ikan keli tu :PP

Miss Yaty said... [Reply to comment]

huwaaaaa gelinyeee...yaty dah lah suka makan ikan keli..huk3 ;(

eesyaheera said... [Reply to comment]

EUWWWWWWW, AKU TAKNAK MAKAN DAH LEPAS NI

mimi fatihah said... [Reply to comment]

geli woo geli....

zaidi zaim said... [Reply to comment]

kalo dgr memang geli tp kalo dah makan memang sedap... hihihihi....

sy juge ade bele ikan keli ni, kalo nk cepat besar memang kene bg mkn ayam yg mati di proses semule... nk harap pelet memang mahal....

sy juge pernah tgk d perak, dia salurkan kumbahan dr haiwan lembu berkaki pendek tu terus ke dalam kolam... ikan keli, ikan talipia.. sejak tu memang tak makan dah talipia ni, kalo keli tgk dulu dtng dr mane.. kalo kat kedai memang tak beli dah...

zahidah dihaz said... [Reply to comment]

saya tak makan pun keli walaupun my daddy sendiri ada ternak dahulu...



Tentatif program semalam:

1. Derma darah @ UiTM

2. BPIEF @ BCCK

3. Karnival Mesra Belia Sarawak

zazaw said... [Reply to comment]

aaaaa
rase mcm nak muntah !!!
sekarng memang tak makan ikan keli dah .
gelii
bau hanyiiirrrrr

iedchan said... [Reply to comment]

erk...penah dengar jugak...tapi ikan keli sedap ape...lagik2 masak sambal..hahahha :P

I folo u k :P

Tapak Kaki said... [Reply to comment]

besar gila ikan tu.. patut kena masuk program river monster kat discovery channel tu..hehe

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@Cik Ezy

geli geli ! isk

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@echah mashuri

tu ah..lepas ni makan ayam je la gayenye...hi hi

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@zetty

comel ke? tang mana yg comel tu ! hi hi

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@Miss Yaty

kan kan..sy pun suka makan ikan keli :(

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@eesyaheera

nak makan boleh je kot tp amek la yg kurus2 je..he he

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@mimi fatihah

geli gilak..hu hu

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@zaidi zaim

oh ye ke..

tilapia pun same gak eh..ala tilapia dah la sedap..isk

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@zahidah dihaz

ye ke..nape awk xnk makan?

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@zazaw

yekk..geli an..xnak makan jugak..isk

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@iedchan

tu la..sedap kot..tp skg tgk ikan keli tu pk dua-tiga kali dulu..he he

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@Tapak Kaki

besaq kan..makan 5hari pun tak habis tu..ha ha