Innalillah..



Semalam saya hadir ke satu upacara kematian..bukan lah orang luar pun..pak cik saya sendiri..merangkap abang kepada mak saya..


Pagi semalam yang selalunya biasa-biasa..dikejutkan dengan tangisan mak saya..mak kata arwah Pak Ngah dah tak ada..kematian nya memang mengejutkan kami semua..dia cuma pengsan sewaktu nak bersiap pergi kerja..bila dibawa ke hospital dah disahkan meninggal dunia..


Apabila disahkan doktor..arwah meninggal disebabkan serangan jantung..kesimpulan nya..kita tak tahu nyawa kita panjang mana..mungkin semalam kita masih seronok-seronok dengan keluarga..keluar berjalan-jalan..tapi hari ini..sekelip mata mungkin kita akan pengsan..terlibat dengan kemalangan atau sebagai nya..sekaligus nyawa kita kita diambil dengan sebegitu cepat..


Semalam pengalaman pertama saya memijakkan kaki ke tanah perkuburan..ya..selama 22 tahun saya hidup saya belum pernah datang ke tanah perkuburan..saya belum pernah melihat proses pengebumian di depan mata..ya Allah..betapa takut nya saya bila melihat semua ni secara real..betapa takut nya saya jika nyawa saya diambil sekarang pada masa saya masih belum bertaubat sepenuh nya..betapa takut nya saya yang selama ini sentiasa berteman dan tak pernah keseorangan akan tinggal di sana seorang diri selama-lama nya..


Pengalaman semalam banyak mengajar saya..sebenarnya ada banyak benda lagi yang bermain dalan fikiran saya..biar lah ia tertulis dalam hati saja..he he..terima kasih Allah kerana masih memanjangkan usia saya..


Salam takziah kepada keluarga Allahyarham Saidin Ariffin..kami semua turut merasa kehilangan..semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan  di kalangan orang yang beriman..amin..

 

8 Heart Beats:

ezzu said... [Reply to comment]

salam takziah utk keluarga arwah...
ezzu pun dh melihat bgaimana pengebumian dilakukan...
lgi sedih krn ibu ezzu sendiri...

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

@ezzu

sy xboleh bayangkan kalau perkara macam ni jadi kat diri sy..

semog ezzu tabah dan kuat ya !

Taip Saja said... [Reply to comment]

salam takziah..

mizz nanas said... [Reply to comment]

salam takziah buat zuhanis n fmly arwah...semua yg hidup pasti akan mati cume we hv to b prepared...mmg takut...melawat majlis kematian, kite leh muhasabahkan dri sdri...insyaallah...

Afiq Din said... [Reply to comment]

innalillah... semoga rohnya ditempatkan bersama org yg soleh

Rtp Farra Arisha said... [Reply to comment]

takziah buat keluarga
beliau.
semoga rohnya dicucuri rahmat..amin

visit u for the 1st time:)

~miZz_nizZ~ said... [Reply to comment]

moga roh dicucuri rhmat..alfatihah

♥ Teacher Rinz ♥ said... [Reply to comment]

innallillah..aku taw time mak kau dtg umh cik ani