Numida Meleagris :O



Pernah kan anda berjumpa dengan haiwan seperti ini ?






Setiap hari aku akan nampak tiga ekor haiwan iras-iras ayam yang berwarna hijau bersiar-siar mencari makanan di sekeliling halaman rumah..bila aku tanya mak "Apa tu ?" mak kata "Ayam tu jiran yang punya."




Erkkk serious aku tak pernah jumpa spesies ayam macam tu..dah lah dia tak berkokok.bunyi dia yang lain macam menambahkan rasa musykil dan pelik.




So dengan semangat nya aku men'google' untuk mencari kepastian mengenai ayam ini :






Nama saintifik : Numida Meleagris

Nama lain : Ayam mutiara, ayam api-api, ayam piru




Ayam mutiara adalah sejenis ayam seperti ayam belanda tetapi lebih kecil yang berasal dari Afrika. Ayam mutiara bertelur banyak tetapi tidak 'bijak' untuk mengeramkan telurnya sendiri. Di negara-negara Eropah,daging ayam mutiara dihidangkan sebagai hidangan istimewa kerana rasa dagingnya seperti daging burung, rendah kandungan lemak dan kalori walaupun kandungan proteinnya sama seperti daging ayam..

Sumber dari SINI





p/s : oohh..baru tahu ;)







3 Heart Beats:

eesyaheera said... [Reply to comment]

Dah takde kerja sangat kau ni. Haha. Aku selalu nampak ah ayam ni. Tapi tak tahu kat mana.

zetty said... [Reply to comment]

heheh sy jge selalu nmpk ayam ni b'legar2 kat rumah :D

silverlocket said... [Reply to comment]

Aku penah nampak kat zoo. Bam ke yg bela ayam ni?