Banjarian..

yey..saya datang lagi..

hari ini nak mengajar sedikit tentang bahasa Banjar..apa tu..?? Banjar tu satu kaum etnik di Malaysia..dia ada bahasa sendiri..and saya bangga jadi salah seorang dari ahli etnik tersebut..haha..

bahasa dia agak pelik sikit..ini antara contoh-contoh ayat yang saya reka sendiri..-itu tipu..saya cilok dari internet lah-haha.. :p

Contoh 1

umak abah orang banjar..bahari masa anak haloi-haloi melajari bahasa bnjar banyak takunan..lama2 muyak, anak banyak betakun balik..ajar la bhse melayu..dah ganal ni, anak-anak betakun bahasa banjar..bile balik kampung, peninian besurah banjar, cucu kada paham...

Maksudnya

Mak dan abah orang banjar. Dahulu, anak-anak kecil belajar bahasa banjar banyak bertanya lama-lama jemu sebab anak akan bertanya balik. So ajar la bahasa melayu. Dah besar ni anak-anak tanya balik bahasa banjar. Bila balik kampung, golongan nenek-nenek bercakap banjar, cucu tak paham.

Contoh 2

masih ada lg kah kakanakan wayahnik yg bisak basurah BANJAR???

Maksudnya

masih ada lagi ker budak2 zaman sekarang tahu bercakap banjar?

Contoh 3

Mahadangi urang hantar piza pang neh..
Lawas banar nunggui..

Maksudnya

menanti orang hantar pizza. Dah lama sangat tunggu ni.

Contoh 4

PARAK DAH HANDAK RAYA PUASA..cuti ampat hari..balik ka kampong melihati kawitan..

Maksudnya

Nak dekat dah raya puasa.. Cuti 4 hari. Balik kampung jumpa orang tua(ibu bapa)

Contoh 5

kulir bergawik tagaknyaa

Maksudnya

Malas bekerja kot.


hehe..itu saja lah..korang mungkin tak paham kot ni..macam indon pulak saya tengok..ada lagi ke ek etnik-etnik banjar kat sini..susah dah nak jumpa kot..







10 Heart Beats:

kukuchimachikumi said... [Reply to comment]

k. zu...

orang ni ha wakil banjarian...

hehe..orng phm kot sume bhse bnjar 2 without translation..

i'm proud to be banjarian..

kina,buleh kita bersurahan leh...

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

yeye..jumpa jugak geng..
hehe..
boleh aje..
ayuhak bersurahan :)

Pinky Pixie said... [Reply to comment]

kawan saya org banjar.. hihi.
tp saya org jawe.. =)

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

hehe..
selalu jgk dengar org ckp jawa..
jiran sy pun jawa jugak :)

najwa cherel said... [Reply to comment]

haha.siyot gile.wey aq pon banjar gak.tp x bape phm pon org ckp ape.slalunye wat2 phm je

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

tahu xpe..
nenek2 cakap kadang2 xpaham pun ape dorg ckp..
hehe

ketingting said... [Reply to comment]

hello!!!
banjarian!!
kulaan niring napang takuriheng....
hehe

zuhanismohamed said... [Reply to comment]

hehe..umak ai..bestnya jumpa geng..
hehe

misyamissyou said... [Reply to comment]

alamak..tak geng sangat la..arwah nenek n atok lau cakap mmg 100% tak paham..angguk jek keje..hhahaa

hazmahnazfa said... [Reply to comment]

hahaha suke3! sy banjar jgak. sy suke bhs banjar. jom cakap banjar kat rumah sewa zuhan!