Kamus Bahasa Banjar..



Ada orang kata aku obses pasal Banjar..kat twitter pasal Banjar..kat FB pun Banjar..tak habis-habis pun nak bangga pasal salasilah keturunan aku ni..keh keh..



Hah..bangga lah jugak..ha ha..mungkin dulu-dulu nenek moyang aku datang dari Banjar Masin naik tongkang merentas lautan macam dalam cerita Hikayat Merong Mahawangsa dan akhirnya menetap dekat Malaysia..dah macam pelarian pulak =.= Tapi  kalau aku berketurunan Indon kenapa muka aku tak ada iras-iras Acha Septriasa ke Bunga Cinta Lestari ke kan cuunn sikit..tak puas hati betul  :p



I found this..dan aku rasa ia sangat kool..ceh bagi aku je kot rasa benda ni kool..he he..






"Bahasa Banjar wujud dalam berbagai dialek. Amuntai , Alai, Kandangan dan   Kelu a adalah di antara yang terbesar. Sebahagian besar perkataan dalam Bahasa Banjar adalah sama dengan Bahasa Melayu, begitu juga dengan awalan seperti di, ber, ter, men, meng, dan akhiran seperti kan, an dan sebagainya. Perbezaan yang nyata hanyalah dari segi sebutan. Bahasa Banjar menggunakan "a" bagi menggantikan "e" seperti kalihatan (kelihatan), handak (hendak) dsb."



"Jika hujung ayat, bunyi a dan u menjadi a' dan u' iaitu dengan bunyi k yang lembut. Bahasa Banjar juga menggunakan awalan 'ber' , 'ter' , 'me', 'men', 'meng' yang ditukar menjadi 'ba', 'ta', 'ma' seperti 'bersedih' disebut 'basadih', 'memberi' disebut 'mambari' , sementara akhiran 'kan' kadangkala disebut 'akan' contohnya 'mendengarkan' jadi 'mandangarakan'."



Banyak lagi words pelik..ada yang aku langsung tak pernah dengar..nak tahu bukak kamus tu sendiri..kalau aku speaking lebih-lebih kau orang tak paham pulak..he he..



Dahabisdahtata !

4 Heart Beats:

siti faridah harun (nama penuh tu) said... [Reply to comment]

haha ! peace !

sy owg banjo,, huhu

wagaskah ??? kaipak manulis kada handak takijim kah ?? hehe

sarah mohamad said... [Reply to comment]

banjar tuu bahasa belah negeri mana ye? tak tahuu pun. hiks

AcongEduardo said... [Reply to comment]

it is cool..

azwa amani said... [Reply to comment]

huhuhu...kawan amani org banjar..kalau die cakap amani tak fahamm :)